Hoofdstuk 2.4
Toekomstbestendige Huisartsenzorg: zo goed als afgerond
Doordat we met dit programma in 2021 wat uitgelopen waren, moesten we in 2022 een inhaalslag maken. Dat is gelukt: we hebben voor alle deelnemende huisartsenpraktijken nieuw aanbod gecreëerd op de thema’s voor Toekomstbestendige Huisartsenzorg (TBHZ):
Over het algemeen zijn de trajecten goed gevolgd. Bij een aantal huisartsenpraktijken die zich nog verder wilden ontwikkelen, hebben we individueel gekeken naar mogelijkheden voor coaching on the job of verdieping.
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat alle praktijken hun TBHZ-trajecten in december afgerond zouden hebben. Maar omdat het aanbod pas na de zomer live ging en de scholingen kort op elkaar ingepland waren, kregen ze drie maanden langer de tijd. Van dit uitstel hoefde maar een beperkt deel van de praktijken gebruik te maken. Eind 2022 had 70 procent TBHZ afgesloten én goed gevolgd; de rest volgde in de drie maanden daarna.
In 2023 wordt TBHZ voortgezet, maar valt het onder de vlag van het nieuwe programma Meer Tijd Voor de Patiënt.
Cijfers TBHZ
Deelnemers per traject
Traject
Aantal
Zorg op afstand
Beeldbellen - start 13
Een eerste kennismaking met videoconsulten; deelnemers zijn na dit traject klaar om te starten met het aanbieden van videoconsulten aan patiënten.
Inclusief persoonlijk advies voor een beeldbelapplicatie en overige technische aspecten van beeldbellen.
Samen werkafspraken opstellen om videoconsulten uit te voeren in de dagelijkse praktijkvoering.
Deelnemers over dit onderdeel:
‘Ondersteuning was heel concreet en praktisch, jullie gaven goed advies en namen me heel veel werk uit handen.’
Beeldbellen - optimalisatie 7
Inzicht in motivatie, kennis en vaardigheden van het team die nodig zijn om videoconsulten in te plannen en te voeren.
Een gezamenlijke visie op de meerwaarde van videoconsulten.
Een gezamenlijk doel en concreet plan van aanpak om een toename of verbetering van videoconsulten te bereiken.
Patiëntenportaal - start 2
Inzicht in motivatie, kennis en vaardigheden van het team die nodig zijn om te werken met een patiëntenportaal.
Een gezamenlijke visie op de meerwaarde van het patiëntenportaal.
Een gezamenlijk doel en concreet plan van aanpak om de inzet en het gebruik van (één of meerdere functionaliteiten van) het patiëntenportaal te verbeteren.
Patiëntenportaal - optimalisatie 34
Inzicht in motivatie, kennis en vaardigheden van het team die nodig zijn om te werken met een patiëntenportaal.
Een gezamenlijke visie op de meerwaarde van het patiëntenportaal.
Een gezamenlijk doel en concreet plan van aanpak om de inzet en het gebruik van (één of meerdere functionaliteiten van) het patiëntenportaal te verbeteren.
cBoards ouderenzorg - start 11
Een start met cBoards voor ouderenzorg: instellingen worden samen naar wens ingericht, technische moeilijkheden opgelost.
Samenwerkingsafspraken maken met netwerkpartners over het gebruik van cBoards.
Afspraken binnen de praktijk maken over hoe medewerkers cBoards gaan gebruiken.
Tips en tricks voor het gebruik van cBoards.
cBoards ouderenzorg - optimalisatie 8
Voor praktijken die al even bezig zijn met cBoards voor ouderenzorg, waarbij nog niet alles gesmeerd loopt. Bijvoorbeeld door technische problemen, of samenwerkingspartners die cBoards niet gebruiken.
We maken een analyse van de problemen die het gebruik van cBoards ter ondersteuning van ouderenzorg in de weg staan.
We komen samen tot een plan van aanpak om deze problemen te verhelpen.
cBoards medicatiebeoordeling - start 19
Praktijken maken afspraken met de apotheker over het gebruik van cBoards;
Praktijken maken een start met het openen van de eerste boards.
cBoards medicatiebeoordeling - optimalisatie 3
Een analyse van de problemen die cBoards medicatiebeoordeling als standaard ondersteuning voor het polyfarmaceutisch overleg in de weg staan.
Een plan van aanpak om deze problemen te verhelpen.
Anders organiseren van de huisartsenzorg/Efficiëntere praktijkvoering
Praktijkscan en Lean procesanalyse 18
Top 10 opstellen van aan te pakken processen, geprioriteerd op werkdrukimpact.
Draagvlak bij collega’s creëren om één bepaald proces uit te werken.
Vinger op de zere plek(ken) leggen en oplossingen bedenken die een probleem bij de wortel aanpakken.
Pragmatisch plan van aanpak maken waar praktijken direct mee aan de slag kunnen.
Deelnemers over de praktijkscan:
‘Leuk dat je in zo’n korte tijd zo’n uitgebreide analyse kan maken, heel inzichtgevend om zo de knelpunten eruit te filteren.’
Lean procesanalyse & plan van aanpak 5
Vinger op de zere plek(ken) leggen en oplossingen bedenken die een probleem bij de wortel aanpakken.
Pragmatisch plan van aanpak maken waar praktijken direct mee aan de slag kunnen.
Gedegen draagvlak creëren om het écht te gaan doen.
Inzicht krijgen in hoe je het verbeterplan levend houdt.
Deelnemers over dit onderdeel:
‘Iedereen heeft wat kunnen inbrengen. Dat is heel sterk. Het ging leven omdat je op één aspect ingaat en het voor alle functies belangrijk is: zowel arts, assistent, POH-S, praktijkmanager. Iedereen op elk niveau merkt: ik word gehoord, kan zeggen wat ik belangrijk vind.’
5s werkplekmanagement 1
In dit onderdeel zijn de spreekkamers, overige werkplekken en bijbehorende opslagruimtes dusdanig ingericht en georganiseerd dat ze teamgericht en procesmatig werken volledig ondersteunen.
Deelnemers over dit onderdeel:
‘De samenwerking tussen de medewerkers is duidelijk verbeterd als het gaat om voorraadbeheer.’
‘We hebben eindelijk een schone en overzichtelijke werkplek.’
Lean coach 6
In dit onderdeel zijn de spreekkamers, overige werkplekken en bijbehorende opslagruimtes dusdanig ingericht en georganiseerd dat ze teamgericht en procesmatig werken volledig ondersteunen.
Deelnemers over dit onderdeel:
‘De samenwerking tussen de medewerkers is duidelijk verbeterd als het gaat om voorraadbeheer.’
‘We hebben eindelijk een schone en overzichtelijke werkplek.’
Oplossingsgericht werken in de huisartsenpraktijk 4
In deze training leren deelnemers om positief en oplossingsgericht spreekuur te houden. Daardoor ervaren ze meer lucht in de behandeling van patiënten. Ook ervaren en nemen patiënten meer eigen regie in hun eigen gezondheid en de aanpak. Assistenten volgen een eigen training specifiek voor assistenten.
Deelnemers over dit onderdeel:
‘De training was heel praktisch en toegepast op ons als huisarts en POH. De technieken zetten we ook in ons team. Dit zorgt ervoor dat we ons meer richten op wat goed gaat en er een positieve sfeer hangt.’
Persoonsgerichte zorg
Persoonsgerichte zorg: van ZZ naar GG 2
In deze training leren deelnemers om de GG/ZZ-visie en het GG/ZZ-gespreksmodel te gebruiken in de eigen praktijk. Na de training weten ze hoe ze kunnen aansluiten bij de patiënt en hoe ze hun houding kunnen variëren. De patiënt behoudt de regie en raakt geactiveerd.
Deelnemers over dit onderdeel:
‘De training heeft ons allemaal op eigen manier weer handvatten gegeven om met meer energie patiëntencontact aan te gaan.’
Training positieve gezondheid 3
In deze training leren deelnemers de essentie van het werken met Positieve Gezondheid. Ze vertalen dit naar persoonsgerichte gesprekken. Door persoonsgerichte gesprekken leren patiënten om met een brede blik naar binnen te kijken. Zo kunnen ze hun wensen vertalen in stappen die ze zelf willen zetten.
Deelnemers over dit onderdeel:
‘Eindelijk een manier om praktisch handen en voeten te geven aan patiëntgericht werken en het concept Positieve Gezondheid. Op een inspirerende manier leerde ik direct inzetbare vaardigheden om in consulten meer aandacht te geven aan het probleemoplossend vermogen van patiënten zelf.’
Eigen voorstel
3
Totaal
139
Status trajecten TBHZ 2022
49% afgerond + geëvalueerd, goed deelgenomen
21% afgerond, goed deelgenomen
7% afgerond + geëvalueerd, niet goed deelgenomen
14% afgerond, niet goed deelgenomen
3% niet afgerond
6% nog niet afgerond
Uitgelicht: doorontwikkeling cBoards
Speciale aandacht verdienen de ontwikkelingen op het gebied van cBoards, de applicatie die multidisciplinaire zorg rondom patiëntengroepen ondersteunt en faciliteert. cBoards is in steeds meer praktijken te vinden, zoals dat ook stedelijk is afgesproken. We hebben de processen doorontwikkeld om praktijken te helpen cBoards te implementeren. Dit hebben we gedaan op basis van feedback vanuit de praktijken en een evaluatie van de werkzaamheden.
cBoards voor ouderenzorg
Intake ontwikkeldIn de intake bekijken we of technisch alles werkt, of er meer kennis van ouderenzorg nodig is en met wie de praktijk in de wijk samenwerkt. Deze informatie gebruiken we om technische problemen op te lossen – ook voor volgende afspraken - en om te bepalen of inschakeling van een inhoudelijk expert ouderenzorg gewenst is.
Kick-off verbeterdDeze bijeenkomsten proberen we voor meerdere praktijken in de wijk tegelijk te organiseren. Hierbij nodigen we nu ook hun samenwerkingspartners in de wijk uit. Zodat die ook meteen uitleg krijgen en ze meteen samenwerkingsafspraken kunnen maken.
Praktijkbezoek toegevoegdHierbij komen een projectmedewerker en inhoudelijk expert ouderenzorg op afspraak langs om samen met de praktijkmedewerkers een plan van aanpak voor het gebruik van cBoards in de praktijk op te stellen. En alvast de eerste stappen te zetten.
cBoards voor medicatiebeoordeling
Webinar ontwikkeldMet demo en uitleg over de applicatie en welke samenwerkingsafspraken van belang zijn.
Praktijkbezoek verbeterdHierbij wordt nu ook de apotheker uitgenodigd. Tijdens het bezoek krijgen de praktijkmedewerkers en de apotheker uitleg over cBoards, maken ze samenwerkingsafspraken en maken zij aan de hand van een patiëntenlijst een start met de samenwerking op cBoards.
Optimalisatie
Voor cBoards voor ouderenzorg en medicatieboordeling hebben we daarnaast een optimalisatietraject opgezet. Bedoeld voor praktijken die hiervan al gebruikmaken of in 2021 hebben meegedaan aan TBHZ cBoards. En met als belangrijkste ingrediënt een praktijkbezoek waarin praktijken een plan van aanpak opstellen om problemen waar ze tegenaan lopen op te lossen.
Inzetten op het netwerk
De uitdaging blijft – zowel voor cBoards voor ouderenzorg als medicatiebeoordeling – de samenwerking binnen de huisartsenwijkgroepen. Die staat vaak nog in de kinderschoenen, waardoor kansen om de zorg voor patiënten integraal te organiseren, blijven liggen ondanks de mooie applicatie. Het advies is daarom om bij vervolgprojecten allereerst in te zetten op het netwerk van wijkgroepen en vervolgens verder te kijken naar projectimplementatie bij alle afzonderlijke partijen. Een ondersteuningsteam zoals de ROHA dat biedt lijkt hierbij van toegevoegde waarde. Bij partijen waar zo’n team ontbreekt, zien we dat er meer onduidelijkheid is en weerstand tegen nieuwe projecten zoals cBoards.
Cijfers cBoards
We hebben ondersteuning kunnen bieden bij:
- 18 praktijkbezoeken medicatiebeoordeling
- 3 praktijkbezoeken medicatieboordeling - optimalisatie
- 5 kick-offs ouderenzorg
- 17 intakegesprekken ouderenzorg
- 16 praktijkbezoeken ouderenzorg
- 7 praktijkbezoeken ouderenzorg – optimalisatie
Het gebruik van cBoards is fors gestegen
2021 | 2022 | |
---|---|---|
Aantal boards geopend | 1402 | 1019 |
Aantal huisartsenpraktijken dat boards openden | 94 | 105 |
Top 5 geopende boards | Ouderenzorg: 477 Medicatiebeoordeling: 186 Diabetes zelfmanagement: 80 Videoconsult: 62 COVID-19: 50 |
Ouderenzorg: 668 Medicatiebeoordeling: 447 Stroke/CVA: 64 Diabetes zelfmanagement: 37 Algemeen MDO: 27 |
Wie openden de boards? | Huisarts: 411 Praktijkondersteuner somatiek: 246 Praktijkondersteuner ouderenzorg: 188 Administratief medewerker: 73 Praktijkverpleegkundige: 31 |
Huisarts: 532 Praktijkondersteuner somatiek: 426 Praktijkondersteuner ouderenzorg: 257 Verpleegkundig specialist chronische zorg bij somatische aandoeningen: 63 Praktijkverpleegkundige: 50 |